De media slaat ons om de oren met informatie over ‘gezonde voeding’. Er verschijnen artikels, magazines, kookboeken en programma’s, maar de informatie die we meekrijgen durft wel eens tegenstrijdig te zijn. Tijd om zelf op onderzoek te gaan!

In onze workshop ‘Op je gezondheid’ verdiepen we ons in de voedingstechnologie en nemen we de proef op de som.

  • Wist je dat zoete drankjes niet alleen zoet, maar ook best zuur kunnen zijn? Hoe zoet is zoet en hoe zuur is zuur? Speelt het een rol voor je gezondheid?
  • Wist je dat er snelle en trage suikers bestaan? Loop je sneller na het eten van snelle suikers? Wandel je traag door trage suikers? Waar vind je ze?
  • Wist je dat een triangeltest helemaal niks muzikaals in zich heeft? Maar je best wel een fijnproever bent om de test goed uit te voeren?

Benieuwd? Kom en ontdek met de klas dit en meer in het Joblabo Voeding.

Dit nieuwe pakket kadert helemaal binnen de STEM-didactiek. Aan de hand van vijf onderzoeksvragen doorlopen de leerlingen in kleine onderzoeksteams een parcours. Ze schatten resultaten in, voeren onderzoek uit, noteren hun vaststellingen, vergelijken met hun inschatting en trekken in overleg besluiten. 
In het terugkoppelmoment rapporteren ze hun ervaringen aan de groep en komen we tot enkele kernbesluiten die hun voedings- en bewegingspatroon een duwtje in de goede richting kunnen geven.